کد مطلب:1422 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:397

راه ثابت شدن نجاست


122- نـجاست هر چیزی از سه راه ثابت می شود : اول : آن كه خود انسان یقین یا اطمینان كند كه آن چیز نجس است , و اگر گمان داشته باشد چیزی نجس است لازم نیست از آن اجتناب نماید.



بـنـابراین غذا خوردن در قهوه خانه ها و میهمانخانه هایی كه مردمان لا ابالی و كسانی كه پاكی و نجسی را مـراعـات نمی كنند در آنها غذا می خورند , اگر انسان اطمینان نداشته باشد غذایی را كه برای او آورده اند نجس است اشكال ندارد.



دوم : آن كه كسی كه چیزی در اختیار او است بگوید آن چیز نجس است و متهم نباشد , مثلا همسر یا نوكر یا كلفت انسان نسبت به ظرف یا چیز دیگری كه در اختیار او است بگوید نجس می باشد.



سوم آن كه دو مرد عادل بگویند چیزی نجس است , به شرط آن كه مورد شهادت آنان سبب نجاست باشد.



123- اگر به واسطه ندانستن مساله , نجس بودن و پاك بودن چیزی را نداند , مثلا نداند فضله موش پاك است یا نه , باید مساله را بپرسد , ولی اگر با اینكه مساله را می داند , در چیزی شك كند كه پاك است یا نه , مـثـلا شك كند آن چیز خون است یا نه , یا نداند كه خون پشه است یا خون انسان , پاك می باشد , و وارسی كردن یا پرسیدن لازم نیست .



124- چیز نجسی كه انسان شك دارد پاك شده یا نه , نجس است , و چیز پاك را اگر شك كند نجس شده یا نه , پاك است .



و اگر هم بتواند نجس بودن یا پاك بودن آن را بفهمد لازم نیست وارسی كند.



125- اگـر بداند یكی از دو ظرف یا دو لباسی كه از هر دوی آنها استفاده می كند نجس شده و نداند كدام اسـت , باید از هر دو اجتناب كند ولی اگر مثلا نمی داند لباس خودش نجس شده یا لباسی كه از تصرف او خارج بوده و مال دیگری می باشد , لازم نیست از لباس خودش اجتناب نماید.